כובעים

האם גם אתם טיפוס של כובע?

כובע הינו פריט שימושי היכול להגן ולשמור עלינו מפני התייבשות ומפני השמש החזקה המאפיינת את ישראל.

כמו כן, ישנם סוגי כובעים המתאימים לכל עונות השנה. בזמן האחרון, ניתן לראות כי שימוש בכובע הפך משימוש פונקציונלי לשימוש אופנתי. כובע הינו פריט אופנה משלים לכל לוק שיהיה.

ההיסטוריה של הכובע

עוד בימי קדם החלו אנשים לחבוש כובע. זאת בכדי לספק הגנה מהשמש בעת עבודה בשדות. גלגולם הראשון של הכובעים היה ככיסוי ראש העשוי מסוגים שונים. כתוצאה מכך, החל לבלוט הפוטנציאל העיצובי הטמון בכובע, ואט אט החל להפוך לאביזר אופנה לכל דבר. ניתן לראות זאת בתמונות היסטוריות בהן נראים אנשים חובשים כובע גרנדיוזי אשר לא ניתן לפספסו. בנוסף כובע העיד על מעמד האדם אשר חבש אותו, היו כובעים של אנשי המלכות היו כובעים למעמד הבניים והיו כובעים של עבדים או המעמד הנמוך. בהמשך, החלו לייצר כובעים מחומרים עמידים יותר לתנאי מזג האוויר הקשים בחורף, על מנת שיספקו הגנה על ראש האזרחים.

מאילו חומרים הכובע מורכב?

כובע מורכבים משני חלקים עיקריים. החלק הראשון נקרא תיתורה, שהוא החלק השטוח בכובע. חלק זה נועד להצלה על הפנים ולהגנה מפני השמש. החלק השני נקרא כיפת הכובע והוא מהווה את החלק הקעור בכובע, המכסה את הראש. כמו כן, לסוגי כובעים שונים קיימים חלקים נוספים כמו למשל מצחייה במקום תיתורה. בנוסף,יכול להיות לכל כובע עיטורים וקישוטים שונים המתווספים המגיעים כתוספת ומטרתם העיקרית הינה ליופי. בין היתר ניתן למצוא סרטים סביב כיפת הכובע, חוט הנקשר מתחת לסנטר ובכך מחזיק את הכובע, או יריעת בד מאחור המשמשת להגנת העור מהשמש וכתחליף לקרם הגנה.

כאמור, קיימים סוגים רבים של כובעים, המגיעים בשלל דגמים ועשויים ממגוון רחב של חומרים. ביניהם צמר, קנבס, פרווה, לבד, אריג, עור, קש ועוד. עם השנים, הפך הכובע לסמל סטטטוס שונה המעיד על מעמד בעלי הכובע. בעת המודרנית, ניתן לומר כי כובעים מסויימים יכולים לסמל דבר מה על האדם החובש אותם.

מבין סוגי הכובעים השונים, הכובע הפופולרי ביותר הינם:

כובעי גרב – לרוב עשויים מצמר, נועדו לימי החורף הקרים על מנת לכסות את הראש ולשמור על הקרקפת מקור. בדרך כלל כובעי גרב מוצמדים לראש, על מנת לבודד חום.

כובעי מצחייה – מדובר בכובע הקלאסי, שכולנו מכירים. לרוב עשוי בד. מותאם במיוחד לימי השמש החמים כיוון שבצדו הקדמי יש מצחייה המגנה על הפנים מאור השמש. לרוב מזוהה עם קבוצות ספורט ובייסבול וכמו כן, ניתן להדפיס על חלקו הקדמי הדפסים שונים.  

בנוסף כובע הינו חלק מהותי בדת היהודית

הכובע שחרדים חובשים נקרא שטריימל אשר מעיד על השתייכות האדם לחברה החרדית, בנוסף ישנן נשים דתיות אשר חובשות כובע כדי להסתיר את שערן.